Vid halv åtta-tiden startar dagen upp på våningsplan ett i Byggbeslags lokaler på Viderögatan i Kista. Vi befinner oss ett stenkast från Kistamässan och Victoria Towers
t-formade siluett. Strax intill ligger Torshamnsgatan, som är ett välkänt stråk för de som bor och arbetar i denna stadsdel norr om centrala Stockholm.
Kaffemaskinen surrar i ena änden av det generöst tilltagna lunchrummet som är centralt placerat i kontorsmiljön. Anastasia Tsachidou, säljare affärsområde Material, tar med sig en kopp morgonfika på väg till sitt arbetsrum. Att Anastasia skulle satsa på ett säljinriktat yrke visste hon tidigt.
– En yrkesinriktad utbildning mot försäljning var ett självklart val för mig efter grundskolan och har gett en bra grund att stå på, oavsett bransch jag jobbat i hittills. Att sedan få insikt och bygga branschspecifik kunskap efter vägen, gör jobbet som säljare extra roligt, menar Anastasia.
Med avklarad examen bytte Anastasia Stockholm mot södra Sverige och en innesäljarroll inriktad mot närbutiker inom dagligvaruhandel. Efter ett antal år inom livsmedelsbranschen återvände hon till Stockholm, redo att närma sig en ny bransch – bygg med inriktning logistik.
– När man jobbar som administrativt stöd inom bygglogistik är samarbetet med arbetsledare på plats det centrala. Mitt främsta ansvarsområde var inflödet av leveranser, samtidigt lärde jag mig en del om andra frågor kopplade till byggproduktion, berättar Anastasia.
– När en innesäljartjänst hos Byggbeslag i Kista dök upp hösten 2019 blev jag nyfiken. Dessutom hade jag fått upp ögonen för Byggbeslag och inte minst sett företagsnamnet på teknikerbilar och lastbilstransporter i samband med byggprojekt, berättar hon.
Byggbeslag Stockholm har sedan 1980-talet skapat förtroende hos små som stora byggentreprenörer och har en idag en stark närvaro på marknaden med båda sina affärsområden – material respektive lås och säkerhet.
Anastasia är en av åtta säljare inom område Material Kista som är inriktat på inredning och beslag. Efter tre år börjar hon känna sig rutinerad i sin roll.
– Jag var riktigt taggad när jag startade upp som ny och blev snabbt varm i kläderna, tack vare stöttande kollegor och en tydlig struktur under introduktionen. Inom ett år blev jag erbjuden att kliva in som tillförordnad gruppledare för innesäljarna och det var spännande att få utmana mina förmågor i en bredare roll, berättar Anastasia.
– Jag tror på att vara lyhörd, strukturerad och lösningsorienterad för trivsel i vardagen och skapa goda och säkra förutsättningar för våra affärer. Jag vill att vi säljarkollegor, både inne- och utesäljare ska vara starka tillsammans, säger hon.
Anastasia arbetar med hela processen från kundförfrågan till orderläggning och leverans.
– Det roliga och utmanande är den relationsskapande biten. Kunden litar på min kompetens från produktval, funktion och hållbarhet till skräddarsydda lösningar. Det ger så klart extra energi och motivation och kundnyttan blir tydlig, säger Anastasia.
För varje projekt menar Anastasia att hon lär sig något nytt, då förutsättningarna ofta är olika.
– Variationen är det som berikar. Alla projekt gör att jag utvecklas, men i lite olika riktning, menar hon.
När kontoret släcker ner för dagen har Anastasia nära hem till Sollentuna på andra sidan E4:an. Där väntar familj och Pomeranian Pluto, som tillhör hundrasen dvärgspets.
– Jag gillar att vara ute i naturen och hitta på olika aktiviteter med vänner och familj. Det känns bra att ha ett husdjur som trivs med det samma, även om han ibland vill ha lite väl mycket uppmärksamhet. Vi kanske har skämt bort honom, säger Anastasia och skrattar.
Tennis är ett annat intresseområde som funnits med Anastasias sedan uppväxten.
- Jag brinner fortfarande mycket för sporten även om jag inte är så aktiv längre. Det är roligt att behärska en idrott som man kan falla tillbaka på som motionsform oavsett när i livet, avslutar Anastasia.
" Det roliga och utmanande är den relationsskapande biten. Kunden litar på min kompetens från produktval, funktion och hållbarhet till skräddarsydda lösningar. Det ger så klart extra energi och motivation och kundnyttan blir tydlig, säger Anastasia."